WhatsApp sjablonen (templates) aanmaken

Met WhatsApp-chatberichtsjablonen kunnen bedrijven bestaande en vooraf goedgekeurde sjablonen gebruiken. Hiermee kunnen ze gestructureerde chatberichten sturen aan klanten die ervoor kiezen meldingen te ontvangen. Dit kunnen chatberichten zijn met herinneringen aan afspraken, verzendgegevens, oplossingen voor problemen of betalingsupdates. Je kunt meerdere sjablonen in verschillende categorieën maken.

Instructies

  1. Ga naar Bedrijfsmanager en selecteer je bedrijf.
  2. Klik linksonder op 
  3. Klik linksboven op 
  4. Klik op “WhatsApp-accounts”.
  5. Selecteer het WhatsApp-account van je bedrijf.
  6. Klik op “WhatsApp-beheer”.
  7. Klik op het account waarvoor je het chatberichtsjabloon wilt maken.
  8. Klik op het pictogram met 3 stippen.
  9. Klik op “Chatberichtsjablonen beheren”.
  10. Klik op “Chatberichtsjabloon maken”.
  11. Kies je categorie, naam en taal:
    1. Categorie: kies welk type sjabloon je wilt maken: Marketing, Hulp of Verificatie. Je kunt over de typen sjablonen bewegen om de details van elk sjabloon te bekijken.
    2. Naam: voer de naam van de sjabloon in en gebruik alleen kleine letters, cijfers en underscores.
    3. Taal: kies welke talen je chatberichtsjabloon moet bevatten. Je kunt bij de volgende stap talen verwijderen of meer talen toevoegen.
  12. Klik op “Doorgaan”.
  13. Voor hulp- en marketingsjablonen volg je deze stappen:
    1. Voorbeeld toevoegen: Als je variabelen of media (optioneel) wilt opnemen, moet je een contentvoorbeeld voor je sjabloon toevoegen door op de knop Voorbeeld toevoegen te klikken. Dit helpt Meta tijdens het beoordelings- en goedkeuringsproces, zodat Meta inzicht heeft in welk soort chatbericht je wilt versturen. Zorg ervoor dat het representatieve voorbeelden zijn en voeg geen klantgegevens toe.
    2. Kop (optioneel): Voeg een titel toe of kies het type media dat je als kop wilt gebruiken.
    3. Hoofdtekst: Voer in je geselecteerde taal de tekst van je chatbericht in. Je kunt de tekstindelingen bewerken, emoji’s toevoegen of variabelen opnemen. Met deze variabelen kan een ontwikkelaar unieke informatie toevoegen als hij of zij de sjablonen invoert op het WhatsApp Business-platform, zoals specifieke namen, locaties of trackingnummers.
    4. Voetnoot (optioneel): Voeg een korte regel tekst onderaan je chatberichtsjabloon toe.
    5. Knoppen (optioneel): We bieden verschillende knoppen aan voor chatberichten met betrekking tot marketing en hulp die je kunnen helpen de betrokkenheid te vergroten. Je kunt uit het vervolgkeuzemenu kiezen om knoppen te maken waarmee klanten op je bericht kunnen reageren of actie kunnen ondernemen. Selecteer Geen als je geen knoppen wilt toevoegen.
    6. Aanzet tot actie: Je kunt maximaal 10 knoppen op een lijst met knoppen zetten waarmee je klanten een actie kunnen uitvoeren. De opties zijn onder andere Telefoonnummer bellen en Website bezoeken. Hiermee kun je een telefoonnummer of website-URL toevoegen aan je chatbericht. Als je kiest voor Website bezoeken, kun je kiezen uit 2 URL’s: een stilstaande (vaste) website-URL of een dynamische website-URL. Met een dynamische website-URL kun je een persoonlijke link maken voor de klant door een variabele toe te voegen aan het eind van de link. Zo kan de klant de specifieke gegevens op je website bekijken. Opmerking: je kunt een aanzet tot actie en snel antwoord combineren tot één knop.
    7. Snel antwoord: Maak maximaal 3 knoppen waarmee klanten op je chatbericht kunnen reageren.
  14. Klik wanneer je klaar bent op Verzenden.

Je chatberichtsjabloon wordt nu ter beoordeling verzonden. Je kunt de status van je sjabloon bekijken onder Chatberichtsjablonen. Nadat je sjabloon is goedgekeurd, kun je chatberichten met deze sjabloon gaan sturen.

Let op: Het is vereist dat er een betaalmethode (Creditcard) is gekoppeld aan het WhatsApp account